A gyermeki gondolkodás titkai

Szeptemberi cikkeim szorosan kapcsolódnak a tanuláshoz. Az első gyermekeink tanulásra való ösztönzéséről szólt, míg a másodikban olyan gyakorlatokat mutattam be, amelyek magasan tartják energiaszintünket, hatékonyabbá teszik a tanulást és mindennapi életünket.
Most a miértekről lesz szó. Arról, hogy milyen módon közeledjünk a gyermekhez, ha hatékonyan szeretnénk tanítani.

Az egyik legfontosabb dolog, amellyel szülőként, pedagógusként tisztában kell lennünk, hogy a gyermekek akkor tanulnak könnyen, ha az új információkat lépésről lépésre adjuk át nekik. Ha új anyagrésszel találkozik, időre van szüksége, hogy alaposan átgondolhassa ezeket, és biztatni kell, hogy kérdezzen nyugodtan, ha nem ért valamit. A gyermek ugyanis egészben szereti látni a dolgokat, és addig nehezen alkalmazza az új anyagot, ameddig ebben a képben homályos foltok vannak. Ha nem adunk módot a kérdésekre, vagy sürgetjük, akkor butának érzi magát,és egyre inkább a sértett visszahúzódást választja.

Szintén fontos, hogy a tanításnál támaszkodjunk a gyermekek fejlett képzelőerejére. Minél kisebb a gyermek, annál jobb szolgálatot tehetnek a mesék, a történetek, amelyek megvilágíthatják a tanulni valókat. Felhasználhatjuk gyermekünk eredendő belső tudását (intuícióját) is úgy, hogy pl. egy matek példánál még a megoldás előtt feltesszük a kérdést: szerinted mennyi lesz a végeredmény? Ezután persze ki is számoljuk a példát, és így leellenőrizheti, pontosíthatja a tudását.

Ezzel a módszerrel a gyermek kapcsolatban marad a “tudom”
érzésével, és segítjük abban, hogy előre megbecsülje, reális-e a kapott végeredmény.

A gyermekek szeretik a cselekvést és a mozgást. Ezért szívesebben tanulnak, ha a testük is részt vehet a folyamatban. Lehet ez akár egy rajz az adott témáról.

Az ülés a gyermek számára nem könnyű. Ha azt tapasztaljuk, hogy tanulás közben izeg-mozog, akkor tartsunk szünetet, és mozogjunk kicsit együtt. Egy alsó tagozatos gyermek számára a fenti módszerek mellett elegendő lenne 15-20 perc tanulás otthon, és ha ez kevés, akkor egy kiadós szünet után még 10 perc beleférhet anélkül, hogy a gyermek (sőt a szülő!!!) kimerülne.

Kamaszoknál ez az idő fokozatosan növelhető, ők már szívesebben ülnek, de számukra is fontos, hogy a belső tudásukat ébren tartsuk a tanulási folyamat során.

 

Mindannyiunk érdekében kívánom, hogy a tanításban egyre inkább vegyük figyelembe a gyermeki gondolkodás sajátosságait. Ilyen módon csökkenhetnek azok az érzelmi stresszek, amelyek a tanulási, viselkedési problémák hátterében állnak.

Hozzászólás

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..