Itt a tavasz, jön a zöldség. Mit együnk, hol vegyük?

Tavaszi időszakban a legtöbb ember gondolatai között ott szerepel valamilyen méregtelenítés vagy fogyókúra gondolata. Kezdünk aggódni a nyári fürdőruhás formánk miatt vagy egyszerűen érezzük a telítettséget és vágyunk valamilyen könnyedségre a testünkben. Ilyenkor jön a kérdés, hogy hogyan?

Hogyan táplálkozzunk egészségesen primőrök nélkül

 

Hosszabbodnak és melegednek a nappalok a test jobban igényli a friss ízeket. A boltok polcain is sorra megjelennek a csalogató primőr áruk. De nem árt figyelmesnek lennünk és nem engedni minden csábításnak, nehogy többet ártsunk, mint használjuk a szervezetünknek.

Hiába sorakozik a polcokon egyre kedvezőbb áron már az eper, paradicsom, paprika és az uborka, érdemes várnunk még vele. Ha a természettel összhangban táplálkozunk az egészségünk megőrzése is könnyebb, kíméljük a pénztárcánkat, védjük a környezetet, és tudatos vásárlásunkkal megfelelő embereket támogatunk.

Mit tehetünk egészségünk védelméért?

 

Általánosságban kijelenthetjük, hogy a változatos, mérsékletes, minél több zöldséget tartalmazó táplálkozás elősegíti az egészségünk megőrzését. Ám nem mindegy mikor és milyen minőségben fogyasztunk friss zöldségeket és gyümölcsöket.

  1. A zöldségekből érdemes a hazait választanunk és akkor fogyasztanunk, amikor szabadföldön eléri termési időszakának csúcsát, azaz szezonja van. Hogy miért? Mert akkor tartalmazza a legkevesebb növényvédő szert és a legtöbb tápanyagot. A primőr paradicsom, ami már most is kapható a boltok polcain még termesztő berendezésben növekedett és földnélküli (hidrokultúrás) termesztésből származik. Mivel a téli, kora tavaszi időszak nem elégíti ki a paradicsom ökológiai igényeit, ezeket a körülményeket mesterségesen hozzák létre. A végeredményt ismerjük. Halványpiros, egyforma paradicsombogyó, mely ízében, zamatosságában meg sem közelíti a nyári napon érlelt paradicsomot. Az ízetlenség mást is jelez, hiszen az összetett íz jelezi nekünk a zöldségek enzim és mikroelem tartalmát.
  2. A külföldről érkező árut éretlenül szedik és a tartósság megőrzése miatt növényvédő szerekkel kezelik. Ezért a Spanyolországból érkező eper amellett hogy nagy valószínűséggel üvegházakból érkezik a kemikáliás terhelése is magasabb lehet.
    Tehát érdemes ebben az időszakban még kitartanunk és inkább a téli tárolású gyökérzöldségeket választanunk. Vagy, ha friss zöld ízekre vágyunk csíráztatnunk. A csíráknak magas a vitamintartalmuk, jelentős az aminosav-, az enzim-, az antioxidáns- és az ásványi anyag tartalmuk, és ez által fontos, értékes tápanyagforrást jelentenek. Arra figyeljünk, hogy kezeletlen (csávázásmentes) magokat vásároljunk erre a célra.
  3. Április elejére megjelenik a polcokon a szabadföldi friss retek és a salátafélék, mint első szezonális zöldségek és kiváló méregtelenítők. A retek és a saláta is alacsony kalóriatartalmú, vízhajtó hatású, magas vitamin tartamú zöldségféle.

Mik azok a termékek, amiknél érdemes nagyon odafigyelnünk?

 

Sajnos a tavaszi időszakban kapható termékek körében elég magas a kemikáliák terheltsége. A retek, saláta, eper mintákban többször találtak a megengedettnél magasabb növényvédő szer maradványt és magas nitrát értéket, E.coli baktériumot. Ezért érdemes kivárnunk a hazai szabadföldi, saját házi kerti terményeket vagy ökológiai minősítésű terméket vásárolnunk.

Hogyan védhetjük a környezetünket a tudatos vásárlásunkkal?

Amikor szezonális zöldségeket eszünk, akkor a környezetünket is védjük. Nem kell messziről szállítani és csomagolni a terményt, kevesebb fosszilis energiát kell felhasználni a szezonális, helyi termények megtermeléséhez és kevesebb növényvédő szer kijutatás miatt alacsonyabb a környezet terhelése is. Ha helyi termelőktől vásárolunk idény zöldségeket és gyümölcsöket, akkor pénzüket megfelelő helyen hagyva támogatjuk a fenntartható mezőgazdálkodást is.

Hol vásároljunk?

Gondoljuk át, hol vásárolunk. A nagyobb áruházak polcain nagyobb a valószínűsége az árubiztonságnak, származási hely ismeretének, bevizsgálásnak, minősített ökológiai termékeket is jobban megtaláljuk ezeken a polcokon.
A helyi termelőktől való vásárlás viszont személyes kapcsolattartást, szezonális, friss terméket, kevesebb kemikáliát feltételez. Azonban legyünk körültekintőek és figyelmesek. Sajnos előfordul, hogy a kistermelőknek (idős néniknek) a legkevésbé fegyelmezett a növényvédő szer felhasználási szokása. Járjunk utána, látogassuk meg az általunk támogatott termelő gazdaságát, informálódjunk. Ha valaki azt állítja, hogy biotermelő kérjük el a minősítő tanúsítványát, amit kötelező magánál tartania a piacokon.

Ha nem bírunk ellenállni a csábításnak

 

Ha nem bírjuk már kivárni a hazai szabadföldit és primőr árut vásárolunk, akkor érdemes az ökológiai minősítésű terméket választanunk. Hogy miért? Mert igaz, hogy a Spanyolországból szállított bio kigyóuborka környezetvédelmi szemlélettel nézve nem a legjobb választás, de legalább az egészségünket nem károsítjuk vele, és kemikáliáktól mentes terméket választottunk. Ezeken a termékeken keressük az Európiai Uniós védjegyet (zöld alapon fehér csillagokkal kirakott levélforma) és keressük az ellenőrző szervezetek kódjait (HU-ÖKO-01, HU-ÖKO-02).

Összességében legyünk résen nehogy a méregtelenítésből méreg bevitel legyen. Inkább vásároljunk bio növényi leveket, csíráztassunk, válasszunk bioterméket és a nagyobb tisztítókúrával várjuk meg azt az időszakot, amikor már eljön a májusi bőség.

Hozzászólás

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..