6+1 tipp, amivel megelőzheted a kiégettséget

“Azt hiszem, Ön kiégettséggel küzd…”

A kiégettség korunk egyik legnagyobb veszélye. Az ősi tudás szerint a bennünk lévő tűz elem, az életenergia az, ami segít céljaink elérésében éppúgy, minthogy élvezetessé tegyük az odavezető utat.
Kik a legveszélyeztetettebb csoportok?

  • A segítő szakmában dolgozó emberek (Kineziológusok, pszichológusok, szociális gondozók, orvosok, nővérek)
  • Sok emberrel dolgozók (buszsofőr, jegyellenőr, bolti eladó, pincér), akik gyakran szembesülnek z emberek legrosszabb oldalával.
  • Lélekölő rutinmunkát végzők
  • Határidős feladatokon, projekteen dolgozók
  • Dolgozó anyák, különösen az egyedüállók
  • Háztartásbeliek

A kiégettség tünetei:

  • Növekvő fáradtság érzet
  • Gyakori fertőző betegségek
  • Alvási szokások megváltozása
  • Gyakori fej- és hátfájások
  • Levertség, közöny
  • Ingerlékenység, türelmetlenség
  • Visszahúzódás, magábafordulás
  •  Az élet értékeinek és értelmének megkérdőjelezése.

Mit tehetünk?

  1. Vegyük észre viselkedésünk megváltozását. Amikor a kiégettség felé haladunk, akkor fokzódhat az élvezeti cikkek iránti vágyunk. Több csokit ehetünk, hamarabb lecsúszik 1-1 pohár bor, többet dohányzunk, kevesebbet alszunk. H ezt észrevesszük, már tudatosulht, hogy valami nincs rendben az életünkben.
  2. Delegáljuk a feladatokat. gyakori a kiégettséggel küzdőknél, hogy mindent maguk akarnak elvégezni, és csak úgy jó egy dolog, ahogy ők azt tökéletesnek képzelik. Merjünk segítséget kérni családtagjainktól, merjük elengedni a felesleges tevékenységeket vagy fogadjunk fel valakit azon teendők elvégzésére, mire már nem marad időnk.
  3. Aludjunk eleget. A pihentető alvás alapfeltétele napközbeni hatékonyságunknak. Feküdjünk le időben, és ne a TV, a számítógép jelentse a kikapcsolódást. Ezek az eszközök ugyanis annyira izgalmasak, hogy este inkább felpörgetnek bennünket.
  4. Fejlesszük humorérzékünket. Van egy mondás, miszerint, ha megtanulunk önmagunkon nevetni sosem fogyunk ki a jókedvből. Mi lenne ha  életed apró bosszúságait megpróbálnád egy stand up comedy-s szemén át nézni?
  5. Mozogjunk rendszeresen.Egy rövid séta, futás vacsora előtt remek eszköz a testünkben napközben felgyülemlett stresszhormonok lebontására, és a nyugodt pihenés biztosítására.
  6. Olvassunk olyan könyveket, cikkeket, amelyek nem kapcsolódnak  munkánkhoz. Nálam Agatha Christie és Rejtő Jenő vezeti a listát. De tegnap láttuk az Örkény színház Hamlettjét. Remek kikapcsolódás volt. Ráadásul, amikor szépirodalmat olvasunk, kiállításra, hangversenyre, színházba megyünk, akkor gyunk jobb féltekéjét dolgoztatjuk, ami nem ismeri a stresszt. Így segít megelőzni, oldani a kiégettséget.

+ 1. Ha nem boldogulunk a kiégettséggel egyedül, érdemes felkeresni egy stresszoldásban járatos szakembert, aki személyre szabottan segíthet nekünk kilábalni a bajból.

Ha kineziológust keresel, kattints ide az elérhetőségemért.

     

    Vélemény, hozzászólás?

    Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

    Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..